Julgran eller tomtegran?

Asta var kanonduktig när vi tränade stopp och inkallning i blötskogen idag. Jag hade med mig Astas specialapport [en apport i mycket tålig plast] som hon fick hämta lite då och då, som motivation. Första gången stack hon rakt ut till apporten och sedan i en väldigt stor båge tillbaka, överlycklig att ha apporten i sin ägo! Andra gången jag kastade apporten gav jag kommandot "hit" direkt då hon greppade apporten. Då sprang hon i full fart raka vägen in och efter det var det inga problem. Asta behövde tydligen bara bli påminnd om att apporten skulle till matte och inte till henne... ;-)

Plötsligt dyker två snabba motorcyklar upp. Asta stannar direkt på kommando och ser förväntansfull ut ("skönt att vi redan övat lite!"). Jag signalerar till motorcyklisterna att det står en hund fyra meter från mig och de saktar ner och kör förbi. Skönt! Asta såg helt oberörd ut.

Vi fortsatte att gå och helt plötsligt ser jag hur Asta lyfter blicken, öronen och visar med hela kroppen att "Här är det någon!". Återigen stannar jag Asta och hon lyder ...i några sekunder i alla fall! Sedan sätter hon fart igen mot mannen hon fått syn på. Sedan stannar hon och (äntligen) kommer tillbaka till mig. Jag kopplar och hon får gå fot fram till vägen där mannen står. Vi hälsar och Asta får hälsa. Efter en stund tröttnar Asta på mannen och vill gå.

Vi fortsätter framåt, hemåt och Asta bryr sig varken om mannen eller de nersågade granarna förrän mannen tar upp granarna. tycker Asta att allt är jätteintressant och springer tillbaka till mannen för att bita och dra i dessa stackars granar. P I N S A M T ! tycker matte. J Ä T T E S K O J ! tycker Asta.

Matte ber om ursäkt för sin granätande hund och blänger på hunden som har gapet fullt av stickande grenar. "Ingen fara," säger mannen skrattande, "det är bara tomtegranar!"

Vaddå "bara tomtegranar"? Den kommentaren förstod jag inte. Det kanske är så att det inte gör något om en liten bullterrier har hängt och slängt i en tomtegran, men då undrar jag; vad är en tomtegran? För inte skulle jag vilja ha en Asta-tuggad julgran att klä med fint.

Är det någon som vet vad en tomtegran är så får ni gärna förklara det för mig...

/Akka

Kommentarer
Postat av: Agneta & Malte

Tomtegran = sånna granar man har om man har tomtar på loftet? viker mig dubbel å skrattar åt din okunskap :D

2008-12-09 @ 23:53:21
URL: http://www.lufax.filosoferar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0